fbpx

Jak zadbać o to, aby Twoje dziecko odpowiedzialnie korzystało z gier?

Gra jest tak stara jak nasza cywilizacja. Gra jest źródłem naszej kultury.

I chociaż gry były obecne w życiu człowieka od zawsze, wydaje się że dopiero XXI wiek pozwolił nam doświadczyć w pełni ich mocy oddziaływania. Obecnie wielkość rynku gier cyfrowych przekracza wartość rynku muzycznego i filmowego razem wziętych, zostawia także w tyle wyniki telewizji, która jeszcze kilka lat temu rządziła branżą rozrywkową. Granie przestało być zjawiskiem marginalnym – zajęciem dla nielicznych posiadających komputer, a stało się znaczącą siłą napędzającą współczesną kulturę i gospodarkę.

Najnowsze badania prowadzone przez Interactive Software Federation of Europe pokazują, że ¾ dzieci w wieku 6-15 lat to aktywni gracze. Czas przed komputerem to dla nich wydarzenie pokoleniowe. O grach rozmawia się w szkole, na graniu spędza się czas w domu, poprzez gry spotyka się innych ludzi, gry przeżywa się jak teksty kultury – wpływają na wyobraźnię, rozumienie świata zastanego. Problemy z graniem są też lustrem szerszych problemów młodego pokolenia. Gry oddziałują także na tych niegrających np. na rodziców i nauczycieli, którzy muszą zrozumieć ich konteksty i zmierzyć się z konsekwencjami uczestnictwa dzieci w tym obszarze kultury.

Mając świadomość, jak wielki wpływ ma granie na każdego z nas, Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania wraz z Ogólnopolską Szkołą Programowania dla Dzieci MindCloud pod patronatem merytorycznym PEGI przygotowało poradnik dla rodziców i nauczycieli Granie Nauczanie. Jego intencją jest odpowiedzenie w prosty i przystępny sposób na najbardziej palące pytania związane z użytkowaniem gier przez dzieci, pokazanie zbalansowanego spojrzenia na gry jako dobra kultury (zarówno od strony potencjalnych benefitów użytkowania jak i zagrożeń) oraz przekazanie garści inspiracji do pracy z uczniami czy własnymi dziećmi. Chcemy aby ten materiał stał się przewodnikiem pozwalającym dorosłym lepiej zrozumieć świat cyfrowej rozrywki oraz pretekstem do pogłębionej refleksji na temat ich roli w kształtowaniu młodych ludzi.

W przygotowanych materiałach znajdziecie zarówno inspiracje do pracy w domu czy na lekcjach wychowawczych (sekcja POROZMAWIAJMY), materiał merytoryczny (sekcja PRAKTYKA EDUKACYJNA czyli dane z badań, odpowiedzi na najczęściej zadawane przez dorosłych pytania, wskazówki jak mądrze wykorzystać gry w edukacji domowej i szkolnej).

Poradnik składa się z kilku części dot.

– roli gier w kulturze,

– psychologii motywacji grania,

– zastosowań gier w edukacji,

– zagrożeń związanych z gamingiem oraz sposobów radzenia sobie z nimi,

– benefitów edukacyjnych związanych z gamingiem,

– wyjaśnienia zjawisk dot. społeczności graczy,

 

Materiał udostępniany będzie w tematycznych fragmentach przez cały czas trwania kampanii Granie Nauczanie – wystarczy zapisać się na stronie: https://mindcloud.pl/granienauczanie/

W wybranych placówkach zgłoszonych do Granie Nauczanie przeprowadzimy szkolenia dla nauczycieli. Podpowiemy jak wykorzystać gry do nauki, opowiemy o sposobach bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych oraz odpowiemy na pytania związane z grami. Chcemy aby rodzice i nauczyciele wiedzieli jak zadbać o odpowiedni dobór gier, tak, by czas przed komputerem był odpowiedzialną rozrywką oraz nauką.