fbpx

Informatyka dla dzieci – czym powinna się charakteryzować?

Zajęcia informatyczne dla dzieci są jednymi z ważniejszych w pierwszych latach ich rozwoju oraz później – w wieku nastoletnim. Ukierunkowują młodego człowieka na innowacyjne i interesujące drogi zawodowe, z perspektywami i możliwością rozwoju. Jak sprawić, żeby nauka kodowania dla dzieci oraz inne aspekty informatyczne były dla ich odbiorców ciekawe?

Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, że współczesne lekcje informatyki z założenia znacznie różnią się od znanych nam zajęć z przełomu lat 90tych i XXI wieku, podczas których nauczyciele pokazywali funkcjonalność programów Paint czy Notatnik. Aktualnie nacisk postawiony jest głównie na programowanie dla dzieci. Zresztą to, że nauka programowania dla dzieci jest największym dobrem świadczy fakt, że programy w szkołach zostały zmodyfikowane właśnie pod tę dziedzinę informatyki.

Jednak zajęcia dla dzieci w szkołach i poza szkołą znacznie się różnią. Te prywatne (takie jak nasze programowanie w Minecraft) to przykład tego, jak powinna być zorganizowana nowoczesna lekcja informatyki.

Po pierwsze – zajęcia z programowania dla dzieci mają bawić

W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na formę prowadzonych zajęć. Dzieci mają być zadowolone z czasu, jaki spędziły na lekcjach informatyki. Nauka formułek i kodów bez owinięcia tego w papierek zabaw i gier nie będzie się najmłodszym podobała. Dlaczego to tak ważne? Pierwszy kontakt z programowaniem jest dla dziecka niezmiernie ważny i może zachęcić albo zrazić do dalszego rozwijania pasji.

Programowanie dla dzieci z Minecraft to jedna z najpopularniejszych i sprawdzonych form połączenia nauki i zabawy. W czasie zajęć dzieci wykonują szereg zadań z popularnej gry, które podprogowo uczą kodowania. Natomiast starsze dzieci mogą już samodzielnie tworzyć mody do Minecrafta, dzięki czemu szybko widzą efekty swojej pracy. To motywuje do dalszych działań i pokazuje, że ich praca zdecydowanie nie idzie na marne – na żadnym jej etapie!

Ważna jest praca w grupach!

Druga kwestia to współpraca podczas lekcji. Zarówno dzieci jak i nastolatki powinny programować w grupach, by uczyć się od siebie wzajemnie i działać na rzecz wspólnego celu. Przy indywidualizmie osoby, które nie potrafią zrozumieć pewnych kwestii zaczynają odstawać od grupy bardziej, a liderzy przestają się rozwijać tak, jakbyśmy sobie tego życzyli.

Z tego względu współczesne lekcje powinny rozwijać każdy aspekt programowania w różnych zadaniach – w grupach i indywidualnie. Wypoziomowanie tego jest kluczowe w osiąganiu najważniejszych rezultatów. Uczy też zdrowej rywalizacji, tak ważnej w życiu każdego człowieka.

Powinna skupić się właśnie na nauce programowania dla dzieci!

Kolejną kwestią, która jest niezwykle ważna jest właśnie skutek nauki informatyki. Dzieci nie są dziś tak wykluczone cyfrowo jak osoby sprzed 20 lat. Znają już podstawy obsługi komputera i innych urządzeń elektronicznych, świetnie poruszają się też w Internecie. Nie ma potrzeby tłumaczenia im zasad działania sprzętu czy jego funkcjonalności. Z tego względu kadra nauczycielska musi być przygotowana na wyzwania, które będzie stawiać im ambitna młodzież, chcąca dowiedzieć się czegoś nowego.

To dlatego nauka programowania dla dzieci powinna być podstawą organizacji nowoczesnych lekcji informatyki – niezależnie czy jest to lekcja publiczna czy zajęcia dodatkowe. Ważna jest też kadra wyszkolonych i obeznanych w temacie nauczycieli. Nasze zajęcia przygotowywane i prowadzone są wyłącznie przez doświadczoną i profesjonalną kadrę, która z pewnością nauczy czegoś nowego zarówno najmłodszych jak i nastolatków.

A dlaczego to wszystko jest tak ważne? Bo dobrze przygotowana informatyka dla dzieci jest dla nich szansą na przyszłe lata. Już teraz spraw swoim podopiecznym zajęcia z programowania dla dzieci. Dzięki temu nie będą odstawały od swoich rówieśników, spędzą czas w fantastycznej atmosferze, a przy okazji nauczą się rzeczy, które z pewnością przydadzą im się w przyszłości. Pamiętaj, że zajęcia organizujemy również w trybie zdalnym!